יחידות נופש ושיטות שיווק אגרסיביות

"בועת" יחידות הנופש של עולם התיירות, על משקל "בועת ההיי-טק", התפוצצה זה מכבר. היא טופחה למשך זמן מה על ידי אנשי מכירות מתחום התיירות, אשר מכרו ללקוחות את חלום הנופש המושלם והבעלות על חדר פרטי במלון או באתר נופש. כל מי שעיניו בראשו ושיש לו מעט שכל בקודקודו יכול לראות את הבעייתיות שברכישת יחידת נופש לטווח ארוך – הוצאות שנתיות על אחזקה, חלוקת הנכס עם דיירים אחרים שאינך מכיר ואינך יודע מה טיבם, התחייבות לנופש במקום אחד לשם מימוש הזכות ועוד. לאחר שנהנו המוכרים מתקופת עדנה קצרה, החלו להיתקל בקשיים במכירת יחידות נופש.

ראשית, רוכשים רבים התעשתו זמן מה לאחר הקנייה, הכירו בבעייתיות – אם באמצעות השכל הישר ואם באמצעות התנסות במימוש זכותם ביחידת הנופש שרכשו – וביקשו לבטל את העסקה. שנית, השמועה פשטה ורוכשים פוטנציאליים משכו ידם מן העסק. אנשי השיווק והמכירות שנתקלו בבעייתיות החלו לנקוט דרכים אגרסיביות יותר ויותר לשיווק. השיטה הנפוצה ביותר היא עריכת כנסים לקהל יעד מסוים, אשר על פי רוב פיתו אותו להגיע לכנס בהבטחה לקבלת פרס חינם. במהלך הכנס נתקלו המשתתפים בניסיונות מכירה אגרסיביים, בשיווק מסיבי ואפילו בלחץ פסיכולוגי לא קטן שהופעל עליהם לרכישת יחידות הנופש. יש לציין שבעלי יחידות נופש שהתעשתו ומנסים עתה למכור את זכותם הצטרפו לעתים למעגל השיווק והמכירה האגרסיבי, במטרה להיפטר מיחידת הנופש שלהם.

תלונות רבות התקבלו במועצה לצרכנות על אופי השיווק בתחום. כך למשל התברר שלאחר שאנשים הוזמנו לכנסי מכירה בתואנות שווא, כי חשבו שיקבלו דבר מה בחינם, נאלצו להאזין להרצאת מכירה ושיווק האורכת כמה שעות, ובסופה חתמו לעתים על חוזה מבלי שהיה להם זמן לקרוא אותו ומיותר לציין – מבלי שהייתה להם הזדמנות לראות את הנכס המדובר, כלומר את יחידת הנופש, ולבדוק אותו היטב. פעמים רבות כאשר ביקשו האנשים לנפוש ביחידה שרכשו, גילו שהם משלמים עבור נכס שונה ממה שחשבו, קטן יותר, עלוב יותר ומתוחזק בצורה גרועה.

החברות הפרטיות המוכרות את היחידות אף השכילו לנצל את מצוקתם של רוכשים שמבקשים להיפטר מיחידות הנופש שלהם, והתקבלו גם תלויות על כנסים מיוחדים הנערכים לבעלי יחידות שלפני כל כנס הכינו מראש רול אפ ענק עם המוצר למכירה, כנסים שמטרתם המוצהרת רכישת היחידה מן האדם הפרטי המבקש להיפטר ממנה. בכנסים הללו רומו המשתתפים לאחר שהוצגו להם נתוני שווא, למשל שצברו חוב על דמי אחזקה. לאחר שהופעל עליהם לחץ כבד, ומבלי שזכו לראות כל מסמכים המאמתים את הטענות שהופנו כלפיהם, נכנעו רבים וחתמו על מסמכים שבהם ויתרו על זכותם ליחידת הנופש מבלי שזכו לכל פיצוי. במקרים נוספים, ביקשו המשתתפים לשדרג את היחידה שרכשו ולאחר מסע שיווק שבמהלכו לא הובהרו עד תום כל הפרטים, התפתו לחתום על מסמך לקניית יחידה נוספת, מבלי להיפטר מהראשונה. כך מצאו עצמם בעליהן של שתי יחידות נופש במקום של אחת.

המסקנה המתבקשת היא – אם אדם שאינך מכיר טוען שהוא רוצה להעניק לך פרס, חינם אין כסף, ברח. ויפה שעה אחת קודם.

לחץ לכניסה לאתר גרף פרינט לפרטים